Hakerek-na'in: Yohanes Manhitu
I ’m nobody! Who are you?
Are you nobody, too?
Then there ’s a pair of us—don’t tell!
…
(Emily Dickinson, “I’m Nobody!”)
HELA tiha semana
ida iha Jakarta ho kolega balu, ha’u deside atu mai fali iha Jogja ho komboiu
de’it. Maski sei
tuku ualu dadeer, ha’u tarde ona bá estasaun boot
besik sidade-klaran. Entaun, ha’u hein de’it iha Estasaun Jatinegara. Sosa tiha billetu, ha’u bá tuur
iha kadeira naruk i lee livru ida hodi hein komboiu. Iha odamatan-boot estasaun
nian,
ema barak dudu malu hanesan la iha ona pasiénsia atu hein ida-idak nia turnu. Dala barak, ema la tau matan bá avizu ne’ebé
hakerek momoos tiha iha
didin: “Favór
ida halo bixa!”
Maski karreta besi naruk ne’e
seidauk to’o mai, ninia buzina fó sinál ona ba ami. Kuandu nia para, ema lailais dudu malu atu sa’e. Ha’u mós
sa’e ba komboiu no buka ha’u-nia fatin, tuir númeru iha billetu. Bainhira to’o
iha kadeira, katuas ida tuur ona iha ha’u-nia kadeira oin. Iha ninia sorin kuana,
tuur feto ida be sei
klosan hela.
Ha’u fiar katak katuas ne’e feto nia tiun. La kleur, mane ida mai tuur iha ha’u-nia sorin kuana. Entaun, feto furak ida-ne’e tuur iha
ha’u-nia oin loos. Maski sa’e komboiu klase ekonomia be rame hanesan merkadu,
ha’u haksolok tanba ha’u bele
hetan kriatura furak iha ha’u-nia oin loos.
Komboiu la’o nafatin. No iha estasaun ki’ik balu, nia para
atu ema tun no sa’e. Sira be la hetan kadeira hamriik de’it. Iha sira-nia leet, fa’an-na’in sira la’o ba mai,
lolo sasán oioin to’o
ema sira-nia inus. Balu hakilar hanesan iha merkadu boot. Grupu múziku dalan
nian mós la’o hosi karruajen ida ba karruajen seluk. Depoizde hananu, sira hein to’o ema tau
osan iha kopu plástiku be sira lolo ba ema ida-idak. Kuandu sira mai to’o ha’u,
ha’u halo finje toba dukur, maibé sira fanun ha’u to’o ha’u fó doit. Sira la
ta’uk forsa ema.
Mananuk sira-ne’e liu tiha ona. Ha’u haree
feto iha oin ne’e halo
oin-midar mai ha’u. Hetan sinál di’ak ne’e, ha’u lakohi lakon biban. Ha’u mós
responde ho oin-midar. La hatene sé maka ko’alia uluk, ami na’in-rua la kleur ko’alia buat oioin ona. Ko’alia ne’e hetok kleur hetok
midar. Iha realidade, feto
ida-ne’e neon-nakloke loos. Iha ami-nia sorin ida-idak, mane na’in-rua parese
to’o mundu mehi nian ona. Ha’u haree buat ne’e nu’udar biban murak ba ha’u.
Maibé kosar-been ameasa ha’u tanba manas be borus janela-vidru iha ami-nia sorin. Feto be oin-midar iha
ha’u-nia matan duni parese matan-dukur.
Haree feto ida-ne’e nia oin halo ha’u la tau matan ba ema seluk be la’o ba mai
iha komboiu laran.
“Ha’u sente kontente loos hasoru ho Ita-Boot iha-ne’e,” ha’u loke laran uitoan.
“Ha’u mós sente hanesan. Tuir loloos, ha’u nunka ko’alia barak
hanesan ne’e.”
Tanba ohin haluha atu husu feto
ida-ne’e mai hosi ne’ebé, ha’u koko husu
nia. Nia dehan katak nia
mai hosi Tasikmalaya, maibé hela kleur ona iha Jakarta. Kuandu nia husu ha’u
hosi ne’ebé, ha’u dehan ha’u mai hosi Ambon, hosi Elyas Pical nia moris-fatin.
Kuandu ha’u husu nia serbisu
iha-ne’ebé, nia dehan katak nia foin sai hosi banku ida iha Bekasi i hakarak
prova sorte iha
Jogja. Nia haktuir katak depoizde krize
ekonomia nian, banku balu tenke taka tanba xefe sira tama kadeia i banku la
konsege selu tusan. Nu’udar
konsekuénsia, ema barak tenke sai hosi serbisu i buka fali biban seluk.
Ferik bokur ida liu hosi sorin ho lafatik boot ida be nakonu ho dose oioin no xá botir.
Ha’u bolu nia atu mai besik i ha’u sosa dose plástiku ida no xá botir rua. Feto
ne’e foti ona osan, maibé ha’u litik atu selu. No afinál
nia husik ha’u selu.
Ami kontinua ko’alia enkuantu han
no hemu. Mane na’in-rua
iha ami-nia sorin seidauk hadeer. Ami la book sira. Iha li’ur, loromatan nia
manas kuran ona depoizde fó roman ba raklaran. Oras ne’e komboiu liu hosi
natar luan ida nia leet. La iha buat seluk be furak liu duké hare-musan ne’ebé baritik i la
kleur ema sei haknatar. Maliboo sira be semo iha natar leten halo panorama
furak liu. Natureza nia furak dada ami nia atensaun tuir janela-vidru tuan.
Agora komboiu liu tiha hosi natar.
No derrepente
de’it, ninia
ulun borus kuak ida-ne’ebé naruk
no nakukun. La hatene ninia
roda besi sama kona saida, ami-nia kadeira sira nakfedan hanesan rai foin
nakdoko de’it. Lampu sira iha komboiu laran mate hotu, hanesan anin boot maka
huu ho forsa hosi li’ur. Iha nakukun boot ne’e, ema ida-idak naktuda hosi
kadeira. Ema barak hakilar, hanesan dezastre kona sira. Balu temi Maromak Nia
futar naran. Ha’u haktuda hosi ha’u-nia kadeira i feto iha ha’u-nia oin haktuda
hosi ninian. Entaun, ami hasoru no kona malu iha
klaran. La hatene oinsá maka ami na’in-rua hako’ak malu metin loos entre
kadeira sira. Mane sira iha ami-nia sorin mós hetan esperiénsia hanesan. Katuas
ne’e, kuandu tuur filafali, buka feto iha sorin. Banhira liu tiha tunel aat
ne’e i lampu sira lakan filafali,
feto furak iha
kadeira oin ne’e halo
oin-midar maibé ha’u lee sinál
moe uitoan
iha ninia
oin kapás be durante minutu balu lakon iha nakukun.
Ha’u la hatene tanbasá maka tiu ne’e lidu ba feto iha
ninia sorin no ko’alia hirus
ho língua ida be ha’u la komprende. Ha’u fihir de’it sira na’in-rua ko’alia
hanesan istori-malu. Depoizde ko’alia malu, tiu ne’e fihir ha’u
ho oin-siin. Nia la kleur sadere an ba kadeira i koko toba filafali. Entretantu, feto ida-ne’e haree ha’u, maibé la ko’alia
buat ida. Iha ha’u-nia sorin, mane tobadór ne’e foin husik kadeira atu ba
sentina. Lailais
ha’u haree nia mai fali i sadere tan ba kadeira. Ha’u si’ik, karik kalan kotuk
ne’e nia la toba to’o dadeer.
Feto furak ne’e mós sadere an no
koko taka matan. Ha’u lakohi book nia. Envezde toba, ha’u tau fones-tilun i komesa rona knananuk ida hosi
walkman Sony. Depois ha’u foti jornál ida be ohin ha’u sosa iha estasaun i hahú
lee. Iha pájina oin nia leten, ha’u
lee katak governu foin forma komisaun espesiál ida atu funu kontra korrupsaun. No iha parte okos, hakerek kona-ba susar ne’ebé kona
feto-oan sira be
serbisu iha rain-viziñu. Husik pájina ne’e, ha’u muda ba pájina seluk. Ne’ebá, ha’u hetan análize ida kona-ba
terrorizmu, ne’ebé iha Malázia ema bolu “pengganasan”. Haree buat todan sira
ne’e, ha’u-nia ulun sai moras. Ha’u sente, di’ak liu ha’u rona
múzika hosi grabadór
ki’ikoan ne’e.
Kuandu ha’u hatama jornál ba pasta,
ha’u haree feto furak ne’e hadeer ona. Ha’u konsege husu atu hatene ohin sira
ko’alia língua saida. Nia dehan katak ohin sira ko’alia lia-sundanés. Ha’u
sente la di’ak atu husu ohin sira ko’alia saida. Ha’u mós husu se nia komprende
lia-javanés. No nia
dehan katak nia la komprende ida, tanba nia nunka aprende lian ida-ne’e. Hafoin,
nia husu se ha’u
bele ko’alia língua
ida-ne’e. No ha’u
dehan ba nia, katak ha’u bele uitoan, maibé foin lia-javanés baibain de’it; la’ós
dialetu aas sira. Ne’e mós seidauk suli tanba kolega sira sempre ko’alia de’it
lia-indonézia ho ha’u.
Dalan naruk lori ami besik
to’o-fatin ona. Ha’u fihir relójiu-liman. Besik tuku sanulu kalan ona. Ne’e
katak la kleur ha’u sei tun iha Estasaun Tugu. Maski tau matan ba bagajen, ha’u
hanoin nafatin atu husu feto ida-ne’e nia diresaun kuandu tun iha estasaun.
Ha’u hakarak tebes bá pasiar iha ninia hela-fatin atu koñese nia liután. Buzina
hasai lian naruk i lailais
komboiu para neineik iha estasaun. Ho mala-viajen iha liman, ha’u bisibisi ba
feto ne’e katak ha’u hakarak hetan ninia diresaun, se nia la importa. Nia batik
de’it.
Tun ho tun iha Estasaun Tugu, nia fó ha’u ninia kartaun-naran.
Depois, ami kaer liman no fahe malu. Tiu be hamriik besik feto ida-ne’e, maski
parese la kontente ho ha’u-nia prezensa, kaer
liman ho ha’u. Ha’u kontene tanba kartaun ne’ebé feto ne’e fó mai ha’u. Ho serteza, ha’u sei lailais hetan ninia hela-fatin iha
Jogja. Maibé ha’u la
konsege fihir kartaun ne’e tanba ojek-na’in hamaus atu tula ha’u ba hela-fatin.
To’o ha’u-nia pensaun, ne’ebé la
dook hosi sidade-klaran, ha’u
toba kedas tanba isin-kole lahalimar. Dadeer-saan, ha’u lailais buka kartaun-naran ne’e atu koko dere ba feto furak ne’ebé
ha’u hasoru tiha iha
komboiu ne’e.
Afinál, ha’u
konsege hetan kartaun ida-ne’e
iha pasta-sintura. No ha’u
sente hanesan foin hetan filafali
murak ida-ne’ebé lakon
kleur resik ona. Ha’u fihir didi’ak kartaun mihis
no kapás ida-ne’e, no
ha’u lee naran ida
be furak tebes: Ny[1]. Dewi
Laksmi Saraswati... Inaferik!
Loron foun ne’ebé tuir loloos tenke riku ho istória furak tekitekir de’it fila
an ba tunel ida ho nakukun
boot. Lia-husu ne’ebé
sai ai-sasi’ik
nafatin maka, “Tiu ne’ebé tuur
besik nia iha komboiu ne’e sé loos?”
Yogyakarta, fulan-Abríl 2006
---------------------------------------------------------------Yogyakarta, fulan-Abríl 2006
*) Yohanes
Manhitu ne’e hakerek-na’in no tradutór ne’ebé hadomi
lian no literatura. Nia maka hakerek Kamus
Indonesia-Tetun, Tetun-Indonesia (PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta, Jullu
2007) no livru sira seluk; hela iha Yogyakarta,
Indonézia.
Istoria nee furak tebes..!
ReplyDeleteLahatene feto oanee ema nia feen ouw labarik ruma nia inan...hehehehe
Istoria oan nee furak tebes..
ReplyDeleteHau senti ema barak maka hanesan istoria nee..